Galeria St. Praga z ul. Ząbkowskiej 13 zaprasza na prezentację projektu Roberta Manowskiego pt. “Kosmogonia Bruno Schulza”.
„Kosmogonia…” jest animowaną impresją filmową zrealizowaną techniką zdjęć poklatkowych. Autor filmu, Robert Manowski, wykorzystał w nim autorskie lalki, makiety i scenografię oraz autorski projekt edycji komputerowej. Film jest opowieścią o narodzinach i powstaniu dzieła sztuki - ostatniej zaginionej powieści Bruno Schulza ,,Mesjasz'', księgi ksiąg utraconych. Nastrój scenografii i atmosfera impresji filmowej przybliża ostatni dzień życia artysty z Drohobycza. O filmie opowiada sam autor:
Historia impresji plastycznej mojego filmu „Kosmogonia Bruno Schulza” jest sprowadzona do pokazania jednego dnia, który kończy się tragicznym wydarzeniem na ulicy Drohobycza. Tragiczne spotkanie Bruno Schulza z oficerem gestapo Karlem Gunterem przerywają śmiertelne strzały. Wraz z ze śmiercią artysty ginie nieopublikowana, legendarna i do dziś zaginiona powieść Brunona Schulza pt. „Mesjasz”. Film animowany, w symboliczny sposób odwołuje się do kanonów polskiej literatury. Klimaty plastycznych wizji miasta są zaczerpnięte bezpośrednio z szkiców i rysunków Brunona Schulza a co więcej w animacji rysunkowej pokusiłem się o eksperyment imitujący kreskę artysty. Powstała krótka sekwencja rysowanych ujęć przedstawiających symboliczną ucieczkę bohatera utrzymana w stylistyce czarno białego rysunku szkicowego. Każda faza ruchu wymagała oddzielnego rysunku, w efekcie powstało 360 szkiców. Animacja, która często bywa pracą zbiorową, stała się metodą osobistego poznania i pozwoliła mi na odnalezienie jednego wspólnego łączącego elementu. Moje techniki ewoluowały w zależności od etapu produkcji filmu. Przechodziłem od ołówka do rzeźby, a następnie na cyfrowy zapis obrazu i jego obróbkę, jednak przez cały czas pozostawał jeden wspólny element plastycznych zmagań - rysunek.
Film od zawsze jest złożoną formą plastycznej aktywności, która często łączy w sobie autorskie kreacje wielu twórców. Plan filmowy jest miejscem spotkań wielu talentów i umiejętności, które składają się na efekt końcowy.
Moja decyzja o pracy indywidualnej nad filmem o Schulzu zapadła w wyniku prześledzenia swoich poprzednich dokonań zawodowych. Przywołałem liczne doświadczenia pracy w telewizji, na planach filmowych i w studiach animacyjnych. Uświadomiłem sobie, że złożone doświadczenie plastyczne skoncentrowane w jednym czasie jest cenniejsze dla poznania procesów twórczych niż nawet sam efekt końcowy. Nie chodzi tu o degradację dzieła końcowego, tylko o docenienie energii procesów twórczych jako unikalnej drogi, która może zostać wykorzystana dydaktycznie. Proces twórczy okazał się najcenniejszym doświadczeniem artystycznym.
Doświadczenie własnej produkcji filmowej wprowadziłem do programu nauczania animacji w pracowni obrazu multimedialnego i sztuki nowych mediów w Wyższej Szkole Artystycznej. Mój autorski program nauczania przeprowadza studenta od klasycznej animacji poklatkowej, do doświadczeń z wysokozaawansowanymi programami graficznymi. Ma to na celu uwolnienie sposobów myślenia od początkowych ograniczeń, które blokują twórczą kreatywność. Każde indywidualne, autorskie doświadczenie kreatywności w dziedzinie zdominowanej przez zbiorowe produkcje oskarowych gigantów, okazuje się krokiem do artystycznego uwolnienia.
Robert Manowski WSA
Konsultanci i recenzenci:
promotor prof. Grzegorz Nowicki UAP, prof. Mirosław Pawłowski UAP, prof. Andrzej Maciej Łubowski WSUS/WSA. Podziękowania dla Ryszarda Horowitza i Pawła Althamera
Kuratorem wystawy jest Malwina de Brade.
oraz dla:
moviemakers.pl
charakteryzacja.com
filmotwornia.pl
nextmedia.pl
witkacy.pl
rekontrplan.pl
wsa.art.pl
uap.edu.pl
moviemakers.pl
charakteryzacja.com
filmotwornia.pl
nextmedia.pl
witkacy.pl
rekontrplan.pl
wsa.art.pl
uap.edu.pl
pracownia aniamacji
Wyższej Szkoły Artystycznej
Wyższej Szkoły Artystycznej
Film można obejrzeć na stronie www.charakteryzacja.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz