Grafik projektant, animator filmowy, twórca identyfikacji wizualnych i filmów video. Urodzony 28 stycznia 1969 w Warszawie, gdzie stale mieszka. W latach 1990-1995 studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych
w Warszawie pod kierunkiem prof. Jerzego Tchórzewskego i uzyskał dyplom
w pracowni ilustracji prof. Janusza Stannego. Od roku 1991 współtworzył z kolegami (m.in. Rafałem Zawistowskim i Dariuszem Brylem), zjawisko grupy studenckiej POZA, która była jednym z czołowych ugrupowań artystycznych warszawskiej ASP. Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu uzupełniał wykształcenie
w zakresie promocji kultury. Zafascynowany grafiką, filmem i animacją, badał interdyscyplinarne zjawiska
w sztuce. Jeszcze przed rozpoczęciem studiów na wydziale grafiki pracował w Studio Miniatur Filmowych i w firmie animacji Hanna Barbera, gdzie poznał tajniki animacji klasycznej, które obecnie łączy z animacją komputerową i fotografią poklatkową. Naukę rysunku animowanego zawdzięcza takim artystom jak Witold Giersz i Leszek Gałysz, z którym współpracował przy realizacji filmu pt. „Odwrócona góra albo film pod strasznym tytułem”. Doświadczenia z tego okresu zostały wzbogacone o przygodę z fotografią poklatkową i animacją nonkamerową. Jest autorem wielu telewizyjnych opraw graficznych i identyfikacji wizualnych, między innymi do: Canal+, TVN, TVP, MTV, Wizja TV, powstających w kraju i za granicą.
Robert Manowski jako dyrektor artystyczny działu grafiki CANAL+ Polska współorganizował wystawę w Galerii „Nowy Świta” w 2002 r., która była hołdem dla twórczości Etienne'a Robiala, twórcy identyfikacji wizualnej, dyrektora artystycznego CANAL+ i nauczyciela. W trakcie wystawy zostały pokazane prace Roberta Manowskiego, a także osób współpracujących z nim w dziale grafiki CANAL+ Polska (D. Bryla, K. Basak, A. Barańskiej) Prace Etienne'a Robiala i działu graficznego CANAL+ Polska, kierowanego przez Roberta Manowskiego w latach 1996/97 i 2000/02 zostały pokazane w paryskiej galerii Anatome i w siedzibie telewizji w Paryżu. Oprawa graficzna tworzona przez Roberta Manowskiego w dziale CANAL+ Polska powstała w wyniku adaptacji francuskiego modelu i wprowadzeniu do niego inspiracji abstrakcją geometryczną, jako kontynuacji osiągnięć europejskiej awangardy konstruktywistycznej. Grafika, jaką oglądamy w CANAL+ Polska jest wynikiem pracy działu kierowanego przez Roberta Manowskiego w latach 1996 i 2000/2003. Jest ona równocześnie prosta i wyrafinowana dzięki świadomemu kreowaniu wizerunku plastycznego stacji.
W roku 1997 jako szef działu zbudował Studio Grafiki Komputerowej w nowopowstającej stacji TVN zatrudniając specjalistów i absolwentów wydziału grafiki warszawskiej ASP. Dla TVN przygotował pomysły plastyczne, materiały graficzne, czołówki programów i storybordy będące bazą do realizacji nowoczesnej i jednolitej identyfikacji wizualnej stacji.
W roku 1998 Robert Manowski projektował grafikę i vide-ografikę dla Wizja TV, która była pierwszą polską telewizyjno - satelitarną platformą cyfrową, rozpoczynającą działalność na terenie Wielkiej Brytanii. W Londynie spędził dwa lata pracując jako grafik telewizyjny, a następnie jako grafik w wydawnictwie Polish Weekly Magazine - PLmag.
Budując identyfikacje wizualne Robert Manowski zestawia proste znaki i figury w awangardowe kompozycje o określonej kolorystyce. Ta uniwersalna estetyka jest dobrze odbierana przez współczesnego odbiorcę, który czuje się zmęczony nadmiarem efektów wizualnych i kreacji, jakie pojawiają się dzięki zastosowaniu nowoczesnego sprzętu wizualnego w mediach. W latach 2002 i 2004 wzrastała jego fascynacja video-grafiką i animacją, modelowaniem i symulacją rzeczywistości, stąd powrót do grafiki filmowej.
Robert Manowski to twórca animacji dokumentalnej fotografii Wilhelma Brase w wielokrotnie nagrodzonym w Polsce i za granicą filmie, wyprodukowanym przez dział dokumentu TVP i studio filmowe Rekontrplan pt. „Portrecista”. Nowatorstwo projektu polega na stworzeniu sekwencji fotografii archiwalnych, które pokazane są przy wykorzystaniu najnowszych technik animacji komputerowej. Robert Manowski jest twórcą wielu plakatów filmowych, animacji, a także statuetki dla Warszawskiego Festiwalu Horroru w Multikinie i nagrody telewizyjnej „Złoty Wiewiór” dla Polcast i Tele5.
Do poważnych i wzniosłych realizacji trójwymiarowych należy płyta upamiętniająca ofiary obozu pracy w Workucie, a także projekt pomnika wokalisty zespołu Republika - Grzegorza Ciechowskiego. Różnorodne, często eksperymentalne doświadczenia plastyczne w pracach Roberta Manowskiego tworzą ciekawą mieszankę materii i technik, które mimo swej odmienności budują spójną całość osobowości artystycznej.
Twórca videografiki do koncertów muzycznych i czołowych przedstawień estradowych takich jak: Sopot Festiwal, Top Trendy Festiwal, przedstawienia muzyczne teatru ROMA, np.: „Pięciu Braci MOE” i „Opentaniec”. W roku 2006 zrealizował videoprezentację opartą na animacji fotograficznej na zamówienie TVP promującą Telewizję Polską podczas Festiwalu Filmowego w Cannes. Także w 2006 roku realizuje projekt graficzny z oprawą wizualną do programu politycznego pt. „A dobro Polski”. Autor grafiki, animacji i reżyser filmu „Voices – Polish Roots”, zrealizowanego dla potrzeb promocji sztuki polskiej w Stanach Zjednoczonych, prezentowanego w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i konsulacie polskim w USA (18.10.2007).
Współpracował przy projekcie realizacji książki „Polish Roots” autorstwa Szymona Bojko, która ukazała się w wersji elektronicznej w 2001 roku, a następnie w 2007 roku drukiem w polskiej wersji językowej. Podczas spotkania promującego książkę dr Szymona Bojko, historyka i krytyka sztuki, zaprezentowano włączony do wydawnictwa film Roberta Manowskiego pt. „VOICES”, mówiący o procesie powstawania publikacji. Zaprojektował także oprawę graficzną płyt muzycznych i animację do teledysków dla zespołu Pawła Steczkowskiego: „Ludofoniarze”, „Z kapelusza granie”, „Mimofoni”, „Bracia Steczkowscy”.
Razem z ekipą filmową Filmotwórnia i artystą Pawłem Althamerem zrealizował film w plastycznej scenografii do świątecznej animacji lalkowej „Ludofoniarze i Kolędnicy”. Organizował wsparcie logistyczne dla realizacji Mistrzowskich Warsztatów Agaty Steczkowskiej prowadzonych w 2006 roku przez niepubliczną szkołę artystyczną aspttf.
Od końca lat 90. w dokonaniach Roberta Manowskiego bierze górę zainteresowanie sprawami społecznymi i edukacją artystyczną, szczególnie refleksja nad rolą i miejscem artysty w mediach i życiu społecznym. Nawiązuje współpracę z grupą specjalizującą się w dotarciu do młodzieży Coolt i salonem artystycznym 101, w celu promocji idei pod hasłem Dzień Dobrej Wiadomości w mediach.
Jest autorem hasła i współautorem pomysłu kampanii społecznej która przerodziła się w Fundację Dbaj o Polskę.
Jako grafik współpracuje z firmą Rekontrplan w trakcie realizacji kampanii społecznej przeciwko przemocy w rodzinie pod hasłem „Dom to nie ring. Koniec z prawem pięści”. Sam mieszkając od urodzenia na warszawskiej Pradze, kreuje i wspiera aktywność artystyczną dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych patologią społeczną (współpraca z Fundacją „Otwarte Drzwi” i Fundacją „Moma Film”). Dzięki wsparciu doświadczeniem artystycznym zrealizowany został przez Fundację „Moma Film” i dzieci z warszawskiej Pragi film pt. ,,Pragenia”, będący składową projektu edukacyjnego pt. „Nowe legendy miejskie” Film pt. „Pragenia” został prezentowany na XXIII Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kinie Paladium.
Robert Manowski pod reżyserskim okiem Krystyny Jandy zrealizował rysunki będące wirtualną scenografią do bajki pt. „Kopciuszek”, w której wystąpili dziennikarze różnych mediów.
Rysunki wykonane w formie klasycznej stały się materiałem graficznym do budowy świata bajki tworzonej w studio filmowym Lunapark. Rysunki i animacja stanowią część projektu przygotowanego dla Fundacji Charytatywny Bal Dziennikarzy, w celu pozyskania funduszy dla regionalnych ośrodków onkologii dziecięcej. „Kopciuszka” wyemitował Program Telewizji Polskiej i stacja TVN. Powstała także płyta DVD z nagraniem bajki, jako tzw. „płyta cegiełka” - cały dochód ze sprzedaży przekazany zostanie na cel charytatywny.
W 2005 roku dla potrzeb filmu Feliksa Falka wykonuje charakterystyczny napis „Solidarność”, w ten sposób jego praca staje się częścią etiudy zrealizowanej z okazji rocznicy Sierpnia 1980. Wcielając się w role autora napisu bierze udział w artystycznej rekonstrukcji wydarzenia historycznego pokazanej w filmie pt. „Krótka Historia jednej tablicy” w cyklu filmowym „Solidarność, Solidarność”.
Jako dyrektor niepublicznej szkoły artystycznej i pedagog realizuje autorski program nauczania tak, aby nauka zawodu artystycznego i rozbudzenie świadomości plastycznej współgrały z umiejętnością znalezienia się na współczesnym rynku medialnym i rynku sztuki. Realizujący wizję edukacji artystycznej wychodzącej naprzeciw potrzebom studentów o zainteresowaniach plastycznych i zawodowych, kreując bogaty i nowoczesny model nauczania oparty na multimedialnej bazie informacji. Jego różnorodne doświadczenia zawodowe mają pomóc w stworzeniu programu nauczania, który w sposób łatwy i najmniej stresujący poprowadzi studentów ze szkolnej pracowni do pracy zawodowej. Obecnie skoncentrowany na pracy twórczej i pedagogicznej, uświadamia studentom szkoły artystycznej Aktywnego Studium Plastycznego Technik Teatralno-Filmowych, jak ważną rolę w kreowaniu ich świadomości i poglądów ma ilustracja multimedialna, zjawiska medialne i inne formy wizualnego przekazu. Aktualnie pracuje nad autorskim filmem animowanym pt. „Kosmogonia” opowiadającym o twórczym życiu Bruno Schulza.
Animacja Bruno Schulz
Animacja Kosmogonia
1990-1995 - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Grafiki ASP. Dyplom - ilustracja, pracownia prof. Janusza Stannego. 1990-1998 - Dyplom menadżer kultury na wydział Kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. 2008 - 2011 Studia Doktoranckie na wydziale grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
Filmografia
2008 - RACHUNEK SZCZĘŚCIA Animacja, Grafika.
2008 - SPALONY Animacja, Grafika.
2005 - PORTRECISTA Grafika.
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/4115261
Robert Manowski jako dyrektor artystyczny działu grafiki CANAL+ Polska współorganizował wystawę w Galerii „Nowy Świta” w 2002 r., która była hołdem dla twórczości Etienne'a Robiala, twórcy identyfikacji wizualnej, dyrektora artystycznego CANAL+ i nauczyciela. W trakcie wystawy zostały pokazane prace Roberta Manowskiego, a także osób współpracujących z nim w dziale grafiki CANAL+ Polska (D. Bryla, K. Basak, A. Barańskiej) Prace Etienne'a Robiala i działu graficznego CANAL+ Polska, kierowanego przez Roberta Manowskiego w latach 1996/97 i 2000/02 zostały pokazane w paryskiej galerii Anatome i w siedzibie telewizji w Paryżu. Oprawa graficzna tworzona przez Roberta Manowskiego w dziale CANAL+ Polska powstała w wyniku adaptacji francuskiego modelu i wprowadzeniu do niego inspiracji abstrakcją geometryczną, jako kontynuacji osiągnięć europejskiej awangardy konstruktywistycznej. Grafika, jaką oglądamy w CANAL+ Polska jest wynikiem pracy działu kierowanego przez Roberta Manowskiego w latach 1996 i 2000/2003. Jest ona równocześnie prosta i wyrafinowana dzięki świadomemu kreowaniu wizerunku plastycznego stacji.
W roku 1997 jako szef działu zbudował Studio Grafiki Komputerowej w nowopowstającej stacji TVN zatrudniając specjalistów i absolwentów wydziału grafiki warszawskiej ASP. Dla TVN przygotował pomysły plastyczne, materiały graficzne, czołówki programów i storybordy będące bazą do realizacji nowoczesnej i jednolitej identyfikacji wizualnej stacji.
W roku 1998 Robert Manowski projektował grafikę i vide-ografikę dla Wizja TV, która była pierwszą polską telewizyjno - satelitarną platformą cyfrową, rozpoczynającą działalność na terenie Wielkiej Brytanii. W Londynie spędził dwa lata pracując jako grafik telewizyjny, a następnie jako grafik w wydawnictwie Polish Weekly Magazine - PLmag.
Budując identyfikacje wizualne Robert Manowski zestawia proste znaki i figury w awangardowe kompozycje o określonej kolorystyce. Ta uniwersalna estetyka jest dobrze odbierana przez współczesnego odbiorcę, który czuje się zmęczony nadmiarem efektów wizualnych i kreacji, jakie pojawiają się dzięki zastosowaniu nowoczesnego sprzętu wizualnego w mediach. W latach 2002 i 2004 wzrastała jego fascynacja video-grafiką i animacją, modelowaniem i symulacją rzeczywistości, stąd powrót do grafiki filmowej.
Robert Manowski to twórca animacji dokumentalnej fotografii Wilhelma Brase w wielokrotnie nagrodzonym w Polsce i za granicą filmie, wyprodukowanym przez dział dokumentu TVP i studio filmowe Rekontrplan pt. „Portrecista”. Nowatorstwo projektu polega na stworzeniu sekwencji fotografii archiwalnych, które pokazane są przy wykorzystaniu najnowszych technik animacji komputerowej. Robert Manowski jest twórcą wielu plakatów filmowych, animacji, a także statuetki dla Warszawskiego Festiwalu Horroru w Multikinie i nagrody telewizyjnej „Złoty Wiewiór” dla Polcast i Tele5.
Do poważnych i wzniosłych realizacji trójwymiarowych należy płyta upamiętniająca ofiary obozu pracy w Workucie, a także projekt pomnika wokalisty zespołu Republika - Grzegorza Ciechowskiego. Różnorodne, często eksperymentalne doświadczenia plastyczne w pracach Roberta Manowskiego tworzą ciekawą mieszankę materii i technik, które mimo swej odmienności budują spójną całość osobowości artystycznej.
Twórca videografiki do koncertów muzycznych i czołowych przedstawień estradowych takich jak: Sopot Festiwal, Top Trendy Festiwal, przedstawienia muzyczne teatru ROMA, np.: „Pięciu Braci MOE” i „Opentaniec”. W roku 2006 zrealizował videoprezentację opartą na animacji fotograficznej na zamówienie TVP promującą Telewizję Polską podczas Festiwalu Filmowego w Cannes. Także w 2006 roku realizuje projekt graficzny z oprawą wizualną do programu politycznego pt. „A dobro Polski”. Autor grafiki, animacji i reżyser filmu „Voices – Polish Roots”, zrealizowanego dla potrzeb promocji sztuki polskiej w Stanach Zjednoczonych, prezentowanego w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i konsulacie polskim w USA (18.10.2007).
Współpracował przy projekcie realizacji książki „Polish Roots” autorstwa Szymona Bojko, która ukazała się w wersji elektronicznej w 2001 roku, a następnie w 2007 roku drukiem w polskiej wersji językowej. Podczas spotkania promującego książkę dr Szymona Bojko, historyka i krytyka sztuki, zaprezentowano włączony do wydawnictwa film Roberta Manowskiego pt. „VOICES”, mówiący o procesie powstawania publikacji. Zaprojektował także oprawę graficzną płyt muzycznych i animację do teledysków dla zespołu Pawła Steczkowskiego: „Ludofoniarze”, „Z kapelusza granie”, „Mimofoni”, „Bracia Steczkowscy”.
Razem z ekipą filmową Filmotwórnia i artystą Pawłem Althamerem zrealizował film w plastycznej scenografii do świątecznej animacji lalkowej „Ludofoniarze i Kolędnicy”. Organizował wsparcie logistyczne dla realizacji Mistrzowskich Warsztatów Agaty Steczkowskiej prowadzonych w 2006 roku przez niepubliczną szkołę artystyczną aspttf.
Od końca lat 90. w dokonaniach Roberta Manowskiego bierze górę zainteresowanie sprawami społecznymi i edukacją artystyczną, szczególnie refleksja nad rolą i miejscem artysty w mediach i życiu społecznym. Nawiązuje współpracę z grupą specjalizującą się w dotarciu do młodzieży Coolt i salonem artystycznym 101, w celu promocji idei pod hasłem Dzień Dobrej Wiadomości w mediach.
Jest autorem hasła i współautorem pomysłu kampanii społecznej która przerodziła się w Fundację Dbaj o Polskę.
Jako grafik współpracuje z firmą Rekontrplan w trakcie realizacji kampanii społecznej przeciwko przemocy w rodzinie pod hasłem „Dom to nie ring. Koniec z prawem pięści”. Sam mieszkając od urodzenia na warszawskiej Pradze, kreuje i wspiera aktywność artystyczną dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych patologią społeczną (współpraca z Fundacją „Otwarte Drzwi” i Fundacją „Moma Film”). Dzięki wsparciu doświadczeniem artystycznym zrealizowany został przez Fundację „Moma Film” i dzieci z warszawskiej Pragi film pt. ,,Pragenia”, będący składową projektu edukacyjnego pt. „Nowe legendy miejskie” Film pt. „Pragenia” został prezentowany na XXIII Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kinie Paladium.
Robert Manowski pod reżyserskim okiem Krystyny Jandy zrealizował rysunki będące wirtualną scenografią do bajki pt. „Kopciuszek”, w której wystąpili dziennikarze różnych mediów.
Rysunki wykonane w formie klasycznej stały się materiałem graficznym do budowy świata bajki tworzonej w studio filmowym Lunapark. Rysunki i animacja stanowią część projektu przygotowanego dla Fundacji Charytatywny Bal Dziennikarzy, w celu pozyskania funduszy dla regionalnych ośrodków onkologii dziecięcej. „Kopciuszka” wyemitował Program Telewizji Polskiej i stacja TVN. Powstała także płyta DVD z nagraniem bajki, jako tzw. „płyta cegiełka” - cały dochód ze sprzedaży przekazany zostanie na cel charytatywny.
W 2005 roku dla potrzeb filmu Feliksa Falka wykonuje charakterystyczny napis „Solidarność”, w ten sposób jego praca staje się częścią etiudy zrealizowanej z okazji rocznicy Sierpnia 1980. Wcielając się w role autora napisu bierze udział w artystycznej rekonstrukcji wydarzenia historycznego pokazanej w filmie pt. „Krótka Historia jednej tablicy” w cyklu filmowym „Solidarność, Solidarność”.
Jako dyrektor niepublicznej szkoły artystycznej i pedagog realizuje autorski program nauczania tak, aby nauka zawodu artystycznego i rozbudzenie świadomości plastycznej współgrały z umiejętnością znalezienia się na współczesnym rynku medialnym i rynku sztuki. Realizujący wizję edukacji artystycznej wychodzącej naprzeciw potrzebom studentów o zainteresowaniach plastycznych i zawodowych, kreując bogaty i nowoczesny model nauczania oparty na multimedialnej bazie informacji. Jego różnorodne doświadczenia zawodowe mają pomóc w stworzeniu programu nauczania, który w sposób łatwy i najmniej stresujący poprowadzi studentów ze szkolnej pracowni do pracy zawodowej. Obecnie skoncentrowany na pracy twórczej i pedagogicznej, uświadamia studentom szkoły artystycznej Aktywnego Studium Plastycznego Technik Teatralno-Filmowych, jak ważną rolę w kreowaniu ich świadomości i poglądów ma ilustracja multimedialna, zjawiska medialne i inne formy wizualnego przekazu. Aktualnie pracuje nad autorskim filmem animowanym pt. „Kosmogonia” opowiadającym o twórczym życiu Bruno Schulza.
Animacja Bruno Schulz
Animacja Kosmogonia
1990-1995 - Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Grafiki ASP. Dyplom - ilustracja, pracownia prof. Janusza Stannego. 1990-1998 - Dyplom menadżer kultury na wydział Kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. 2008 - 2011 Studia Doktoranckie na wydziale grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
Filmografia
2008 - RACHUNEK SZCZĘŚCIA Animacja, Grafika.
2008 - SPALONY Animacja, Grafika.
2005 - PORTRECISTA Grafika.
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/4115261
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz