środa, 8 grudnia 2010

Identyfikacja wizualna CANAL+

Robert Manowski - Dyrektor Działu Grafiki CANAL+
identyfikacja wizualna-idea 2000r.

Oprawa graficzna CANAL+ powstała w wyniku inspiracji abstrakcją geometryczną, jako kontynuacja najlepszych osiągnięć europejskiej awangardy konstruktywistycznej. Grafika, jaką oglądamy w CANAL+, jest prosta, a zarazem wyrafinowana, dzięki świadomemu kreowaniu plastycznego wizerunku stacji.

Najważniejszym celem oprawy CANAL+ jest identyfikacja wizualna. Determinuje ona prace grafików, a jednocześnie powoduje, że widz wśród wielości programów telewizyjnych zawsze bezbłędnie rozpoznaje swoją stację. Łatwe w odbiorze i przejrzyste rozwiązania plastyczne odróżniają grafikę CANAL+ od oprawy innych telewizji.
W każdej z filii CANAL+ nad kształtem ostatecznych realizacji, a także nad ich zgodnością z wizerunkiem stworzonym przez Etienne’a Robiala czuwa zespół grafików. Umiejętnie zestawiają oni proste znaki i figury w awangardowe kompozycje o określonej kolorystyce. Ta uniwersalna estetyka jest dobrze odbierana przez widza, szczególnie obecnie – w XXI wieku – gdy czuje się on zmęczony nadmiarem efektów wizualnych i kreacji, jakie pojawiają się dzięki zastosowaniu nowoczesnego sprzętu wizualnego. Włączając CANAL+ widz zawsze zobaczy coś innego: grafikę jasną i prostą w wyrazie, zbudowaną na bazie podstawowych brył geometrycznych: kwadratów i prostokątów, zestawionych według zasad złotego podziału oraz dostosowanych pod względem proporcji do wymiarów ekranu telewizyjnego. Zresztą moduł proporcji ekranu 3 x 4 jest powszechnie znany, dlatego też takie zestawienie wysokości z szerokością odczytywane jest jako wizualna harmonia elementów, jako idealny podział.
Zestaw barw używanych w oprawie graficznej CANAL+ pochodzi z głównej gamy kolorystycznej (żółty, czerwony, pomarańczowy, zielony, niebieski, szary, czarny, biały). Kolorystyka używana przez stację to barwy jasne i czyste, jednak dobierane i zestawiane według szczególnych zasad. Na przykład na planszach oraz w jinglach powinny występować tylko trzy barwy. Bogatszą kolorystykę w takich przypadkach uzasadnić może fakt, że tworzymy na przykład oprawę do programu dla dzieci.
Nieodłącznym elementem całościowej oprawy graficznej CANAL+ jest specjalnie opracowany krój pisma, używany nie tylko na antenie, ale również we wszystkich materiałach drukowanych i pisanych, firmowanych logo stacji. Zapewnia on – wraz z jednolitą geometryzacją i kolorystyką obrazu – czytelność wizerunku i pełną identyfikację marki CANAL+. Wszystkie zasady, według których skonstruowana jest oprawa, są rygorystycznie przestrzegane. Dzięki tej konsekwencji CANAL+ jest w Europie nadal jedyną stacją telewizyjną o tak plastycznym wizerunku.
Wiele animacji powstawało przy użyciu klasycznej metody poklatkowej, gdzie obiekty były animowane bezpośrednio pod kamerą a inne jingle realizowano na komputerze wchodzącym w skład stacji graficznej Getris.(w 1996 z możliwością animacji dwóch warstw – obiektów)
Oprawa graficzna budująca identyfikacje stacji telewizyjnej została opracowana przez zespół grafików CANAL+ Polska
w składzie: Anna Garcia, Krystyna Basak, Dariusz Bryl, Robert Manowski

http://vimeo.com/16484733

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz